Kunst tarbimiseks?

kohandatav, eelkool – 9. klass

75–90 min

6 eurot osaleja

Püsinäitusel „Kogutud teosed“

Registreerimine: haridus@etdm.ee

Õpilased saavad teada, mis on tarbekunst ja millistest materjalidest ning kuidas nii mõnigi näitusel olev ese on tehtud. See, milliste teoste juures täpsemalt peatutakse, pannakse paika tunni alguses loomingulise ülesande käigus, kus üks lihtne magnettahvlil olev ese muudetakse erinevate teoste fragmentide abil unikaalseks. Eesmärk on tutvuda lähemalt vähemalt ühe tekstiili-, naha-, klaasi-, ehtekunsti ja keraamikaesemega. Tähelepanu pööratakse teostel olevatele mustritele ning nii mõnigi teos hakkab lugusid jutustama. Näiteks moodustab üks meeskond etteantud sõnadest kunstiteost tutvustava loo, teised annavad realistliku teose edasi geomeetrilisi kujundeid kasutades või mõtlevad, kuidas muutub teose lugu, otstarve ja väärtus, kui selle loomiseks kasutatakse teistsugust materjali.

Arutletakse, mille jaoks on esemed tehtud, milline nendest on õpilaste arvates kõige praktilisem ja vastupidi. Tunni lõpus valmib teos, kus on ühendatud erinevad materjalid ja ideed.

  • Alates 7. klassist uurib iga meeskond eri ajajärkudesse jäävaid esemeid, et tekiks arusaam, kuidas on tarbekunst aja jooksul muutunud ja millised on olnud eri aastakümnendite põhilised tunnusjooned.
  • Eelkooliealiste lastega sünnivad lood ühekoos teoseid uurides.

Märksõnad: tarbekunsti alaliigid, erinevad materjalid, eseme roll kasutaja jaoks, unikaalsus, lugude jutustamine

Tunni läbinud õpilane:

  • teab, mis on tarbekunst;
  • teab tarbekunsti alaliike;
  • oskab nimetada erinevaid materjale, mida tarbekunsti tehes kasutatakse;
  • oskab esemeid ja nähtusi võrrelda ning neid ühe-kahe tunnuse alusel rühmitada;
  • oskab teoste põhjal lugusid jutustada;
  • oskab nimetada geomeetrilisi põhivorme ja nendest mustreid moodustada;
  • oskab välja tuua ajastule omaseid tunnusjooni;
  • võrdleb eri ajastute kunsti näiteid, kirjeldab ning mõtestab nende sõnumit.

Soovituslik eeltegevus: õpilane valib välja kodus kõige mugavama jooginõu (tass, klaas, pudel vmt) ja ühe kõige erilisema jooginõu.

Mis teeb jooginõu mugavaks? Mis teeb selle eriliseks? Kas rohkem lugusid peidab endas kõige mugavam või kõige erilisem ese?

Soovituslik järeltegevus:

  1. Peale medaljonide kuivamist on hea lasta õpilastel nendest mustreid moodustada. Esialgu näiteks kuueliikmelises meeskonnas, hiljem terve klassiga. Medaljonidest saab tekitada siksakke, ringe, õisornamenti jmt.
  2. Iga õpilane tutvustab enda medaljoni teistele ja räägib, mis lugu see endas kannab.