Muuseumitund
Mõtle nagu disainer
kohandatav, 3.–12. klass
90 min
6 eurot osaleja
Näitusel “Sissejuhatus Eesti disaini”
Registreerimine: haridus@etdm.ee
Muuseumitunnis saavad õpilased teada, kuidas ja miks on inimeste väärtused ja Eesti disain aja jooksul muutunud. Eesmärk on näidata, et õpilased saavad oma igapäevaelus samuti disainerlikku mõtteviisi kasutada.
Tunni esimeses osas otsitakse etteantud sihtrühmale kõige sobivamat disainilahendust. Peale esemete üle arutlemist reastatakse tegevused, mida disainer tavaliselt uut lahendust luues läbib. Need etapid ei pruugi olla üldse sirgjoonelises järjekorras ja enne kasutajasõbraliku lõpplahenduseni jõudmist minnakse sageli ühe tegevuse juurest kaks või kolm sammu tagasi, et ideid arendada. Tuleb välja, et peale asjade disainitakse muudki ja et tegelikkuses on kõige keskkonnasäästlikum disainiliik teenusedisain.
Tunni teises osas otsivad õpilased rühmades probleemi ja ideepildi abil näituselt ühe eseme, mida uurivad põhjalikumalt ja tutvustavad ka teistele. Suure tõenäosusega leitakse näiteks langevarju pildi abil üles näitusele „Ruum ja vorm 3“ loodud ripptool ja probleemile, et punktist A punkti B on vaja jõuda võimalikult mugavalt, kiiresti ja keskkonnasäästlikult, kokkupandav elektrijalgratas Stigo. Lõpuks arendatakse toodet edasi nii, et see sobiks uuele kasutajale ehk kliendile.
Märksõnad: Eesti disain, disainiprotsess, kasutaja, probleemide lahendamine, loovuse arendamine
Tunni läbinud õpilane:
- teab, mis on disainimine;
- kuuleb, kuidas ja miks on disainimise põhimõte aja jooksul muutunud;
- teab, mis on disainiprotsess;
- oskab sihipäraselt vaadelda, erinevusi ja sarnasusi märgata ning kirjeldada;
- oskab arutleda selle üle, kellele ja miks on mõni konkreetne lahendus loodud;
- oskab leida probleemide lahendamiseks loovaid lahendusi;
- kasutab lihtsamaid põhjus-tagajärg-seoseid;
- suhtub hoolivalt asjadesse, sest teab, et need on loodud inimeste tööga;
- oskab oma arvamust väljendada, põhjendada ja kaitsta.
Soovitatav eeltegevus: õpilane jälgib teekonda koolist muuseumini ja mõtleb, mis oli selle jooksul kõige mugavam ja kõige ebamugavam osa.
Soovitatav järeltegevus: õpilane mõtleb, kuidas saaks disainimise põhimõtteid kasutades muuta teekond kooli ja muuseumi vahel mugavamaks.