Muuseumitund
Teine võimalus
7.–12. klass
90–105 min
6 eurot osaleja
Püsinäitusel “Sissejuhatus Eesti disaini”
Registreerimine: haridus@etdm.ee
Muuseumitund on saanud Eesti Keskkonnahariduse Ühingult läbimõeldud programmi märgise. Pikem kirjeldus siin.
Oleme harjunud saama nõuandeid, kuidas tarbijana keskkonnasäästlikult käituda, aga nüüd on tunnis osalejal võimalus astuda vastutustundliku disaineri rolli, kes peaks mõtlema toote eluringile esimese sammuna.
Muuseumitunni alguses tutvuvad õpilased põgusalt muuseumi taustaga. Disaini ja tarbekunsti pildipaare võrreldes tehakse selgeks muuseumi kahe uurimisvaldkonna eripärad ja seletatakse lahti disainimise mõiste. Seejärel läbitakse ökoloogilise jalajälje test, kuna disaineri väärtushinnangud on kestliku lahenduse loomise juures väga olulised. Peale seda valib iga õpilane näituselt ühe tema arvates kõige jätkusuutlikuma ehk kestlikuma lahenduse. Valikute põhjendusi kuulates ja neid täiendades tulevad välja kriteeriumid, mida arvestatakse ringdisainis jätkusuutlikke lahendusi luues.
Lisaks räägitakse kasutatud materjalidest, tootmisest, transpordist, turundusest, kasutamisest ja sellest, milline on tulevikus disainilahenduse uus eluring ehk teine võimalus.
Seejärel saavad meeskonnad endale näituselt ühe lahenduse, mille puhul pole arvestatud kõikide ringdisaini ega -majanduse kriteeriumidega. Õpilaste ülesanne on näitusel olevat lahendust ja lisamaterjali uurides koguda võimalikult palju informatsiooni ja täiendada seda nii, et lahendus oleks kasutaja jaoks väärtuslik, kestaks kaua ning sellele oleks lihtne anda teine võimalus.
Tunni viimases osas tutvustavad õpilased enda uuritud disainilahenduse eluringi. Õpilaste esitluste ja tunnijuhi täienduste abil saadakse aimu, kuidas on disainimise põhimõtted aja jooksul muutunud.
Tunni läbinud õpilane:
- teab, mis on jätkusuutlikkus;
- teab, mis on ökoloogiline jalajälg ja miks sellega arvestamine on oluline;
- on kursis erinevate materjalide keskkonnamõjuga;
- teab, mis teeb disainist eetilise disaini;
- teab, millistest etappidest koosneb toote eluring;
- oskab täiendada tavapärast toote elutsüklit nii, et sellest saaks jätkusuutliku toote elutsükkel;
- oskab näha põhiseoseid looduse, inimtegevuse ja tehnoloogia vahel;
- oskab erinevate allikate teavet tõlgendada, kasutada ja edastada.
Soovituslik eeltegevus: õpilane valib välja ühe enda kodus oleva disainilahenduse, mis on tema arvates kõige jätkusuutlikum. Oluline on põhjendada, mida ta valikut tehes kõige rohkem arvestas.
Soovituslik järeltegevus: õpilased uurivad tunnis käsitletu põhjal ühte endale kuuluvat disainilahendust ja selgitavad välja, kui läbipaistev on olnud selle eseme tootmisprotsess ja teekond kasutajani.