Näitus „Tuba kolme uksega“ Vana-Võromaa kultuurikoja galeriis

18.10.2024

Näitus

Alates 19. oktoobrist on Vana-Võromaa Kultuurikoja galeriis avatud valik Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseumi näituseprogrammist koondnime all „Tuba kolme uksega. Mare Kelpman, Raili Keiv, Tanel Veenre“.

Näitus „Tuba kolme uksega“ koondab Eesti kaasaegse tarbekunsti ja disainiga tegelevate ja silmapaistvalt valdkonna arengusse panustanud autorite loomingu unikaalseks koosluseks. Valik avab vaatajale sümboolselt kolm ust, ühe iga autori isikupärase loomingu juurde, lähtudes nende ETDM-is toimunud isikunäituste ettevalmistamisel väljaarendatud ideedest: Mare Kelpman „Värvikood“, Raili Keiv „Tuba“ ja Tanel Veenre „Sinihabe“. Kõiki kolme autorit ühendab loomingus sõltumatus ja uuenduslikkus, mis samaaegselt on seotud traditsioonide ja eriala pärandiga. Näituste esmaesitlused toimusid ETDM-i galeriis, 2022–2023 aastatel.

Mare Kelpmani näitus „Värvikood“ annab külastajale võimaluse saada tuttavaks ühe Eesti hinnatuima tekstiilidisaineri tööprotsessi ja fenomeniga. Mare Kelpman on üles ehitanud omanimelise kaubamärgi kelpman textile ja selle kaudu muutnud hariliku kootud villase salli, pleedi ja mantli kaasaegselt kõnelevaks aksessuaariks. Ta on kinnitunud siinsesse disainipilti tekstiilidega, mille tugevus väljendub eelkõige oskuslikus mustri- ja värvikombinatoorikas. Kelpmani jaoks on oluline oma loomingu kaudu säilitada kangakudumise traditsioone: „Tahan kaasa aidata ühe oskuse säilimisele. Olen alati uskunud, et peame ka globaliseeruvas maailmas siin Euroopas suutma oma oskused säilitada, mitte muutuma sõltuvaks teiste oskustest ja tootmisest. Täna on see teema, milleni jõudsin rohkem kui kümne aasta eest, väga aktuaalne kogu Euroopas.“

Kelpmani loomingul on nii laiem kui ka kitsam piirkondlik tähendus. Ta on kümne aasta jooksul loonud nähtuse, mis talveperioodil võib jõuda Eesti inimeste teadvusse õhtuse uudistesaate nelja intervjueeritava rõivastuses, olles samas kaasaegsuse ja kohalikkuse tunnuseks reklaamimaastikul. Esinemistihedust arvestades on Kelpmani loodut täiesti põhjendatult nimetatud ka Tallinna Kalamaja rahvarõivaks. Näitus on keskendunud Kelpmani loomingu taustale, dekodeerides tema tegevust selle tuntuse ja tugevuste kaudu ning andes külastajale võimaluse kogeda ka loomingu kavandamis- ja valmimisprotsessi.

Raili Keiv valis näitusele „Tuba“ muuseumi kogust Eesti keraamikute peamiselt 1960.–1980. aastatest pärinevad ja disainiklassikaks saanud nõud ning liitis need koos enda loominguga uueks ja ajatuks koosluseks.

„Näitusega tööd alustades oli mul mitu võimalust läheneda sellele materjalile. Näitusesarja „Tuba“ kontseptsioon ei eelda otseselt, et peaksin ise töid juurde tegema, oluline on suhestuda muuseumi kogudega. Materjaliga tutvudes sain aru, et kuna olen nii otseses suhtes tööstuskeraamikaga, on selle tee valimine väga loomulik,“ ütleb Raili Keiv. „Näitusele „Tuba“ valisin lõpuks Eesti keraamikaettevõtetes 1960.–1980. aastatel disaineritena tegutsenud Leo Rohlini, Anu Rank-Soansi, Laine Sisa, Velda Soidla, Henriette Tugi-Nuusbergi, Annika Tederi, Anne Keegi, Haidi Ratase, Ingrid Alliku ja Tiina Lõhmuse tööd. Mõned klassikaks saanud nõud olen säilinud vormide põhjal taastanud.“

Raili Keiv on kõigi nimetatud autorite töödest loonud eklektilise terviku, mis kõneleb eri autorite käekirjade ja tootmisvõimaluste kombinatsioonina disaini potentsiaalist, olles ühtlasi austusavaldus Eesti disainipärandile. Sel moel aktiveeritud esemetest on saanud tinglikult serviisina käsitletav keraamiline kollaaž, millest tõukub Raili Keivi enda uus looming. Näitusel saab keraamiliste nõude kõrval näha ka nende loomiseks kasutatud kipsvorme ning autori graafilisi eksperimente teoste siluettidega tekstiilkangastel.

Tanel Veenre näitusel „Sinihabe“ eksponeeriti esmakordselt ehtekunstniku ja mitmekülgse disaineri viimase kümmekonna aasta jooksul valminud maske.

Veenre maskilooming on välja kasvanud moelavadele loodud aksessuaaridest ja laetud ebamaiste detailidega. „Maske meelitas looma tung rääkida lugu. Enamasti on maski sündimise esmapõhjuseks lava, kihk võimendada moe sõnumit,“ ütleb Tanel Veenre. „Aga ma ei saa öelda, et need maskid on pelgalt dekoratiivsed – kihistusi ja lugusid on mul palju.“

Maskid võtavad skulpturaalseid vabavormilisi mõõtmeid ja on oma autonoomsuses intrigeerivad iseseisvad teosed. Näitusel on eksponeeritud kõige erinevamatest materjalidest kontseptuaalsed maskid, mis kord on sürrealistlikud merihobudest koosnevad kompositsioonid, teinekord aga Bolti tõukeratta keerukate läbilõigete dekonstruktsioonid või kõrvamarjade lopsakad kobarad. Need ergastavad nii kandja kui ka vaataja meeli ning tõmbavad publiku muinasjutulisse vaatemängu, mis on inspireeritud Charles Perrault muinasjutust „Sinihabe“.

Näitus on koostatud Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseumi näituseprogrammi galeriis 2022–2023 aastatel toimunud näitustest:
Mare Kelpman „Värvikood“ (3.06.2022–11.09.2022)
Raili Keiv „Tuba“ (21.01.2023–2.04.2023)
Tanel Veenre „Sinihabe“ (16.06.2023–24.09.2023)

Näituse koostaja. Ketli Tiitsar (ETDM)
Näituse kujundaja: Tõnu Kalpus
Graafiline disainer: Tuuli Aule
Näitust toetab: Eesti Kultuurkapital, Trendwood

Vana-Võromaa Kultuurikoda
Katariina allee 11, Võru

Avatud:
oktoobris 10.00-18.00
novembris, detsembris 10.00-17.00